تملک شائبه دار تولیت شاهچراغ بر یک مسجد و چند باب مغازه طلا فروشی!


بر اساس اسناد وشواهد موجود آقای سید علی اصغر دستغیب برای مسجد الرضا واقع در خیابان سینما سعدی شیراز ومغازه های طلافروشی واملاک موقوفه مسجد سندملکی شش دانگ اعیان  گرفته اند و حتی  قرارداد اجاره سالیان قبل به مابعد  به عنوان موجر با مستاجرین مغازه ها تنظیم نموده اند  در این خصوص سوالات و ابهامات متعددی وجود دارد.


 ۱ - آیا می توان برای ساختمان مسجد سند گرفت آیا از نظر‌ شرعی کسی می تواند مالک ساختمان عرصه مسجد شود وقتی زمین مسجد وقف است جهت عبادت و نماز و امورات مرتبط با مسجد آیا کسی می تواند آن را تبدیل به ملک شخصی و خصوصی کند و برای آن سند بگیرد؟

۲ - آیا هزینه ساخت مسجد را که در قبل از انقلاب انجام شده است شخص آقای دستغیب پرداخت کرده است که اکنون برای ساختمان مسجد سند شخصی صادر کرده. ایشان قبل از انقلاب چه  دارایی و سرمایه ای داشته اند و آیا این مسجد از املاک و ارث و میراث وارثان بوده است ؟
این مسجد توسط چه کسانی ساخته شده است و چرا سند اعیان به نام ایشان صادر شده  آیا مسجد به ایشان هبه شده

۳ - بر فرض آقای دستغیب بگویند من خودم مسجد را ساخته ام آیا مسجد را با پول شخصی ساخته اند آیا ارث و میراث پدری به ایشان رسیده است ؟ مرحوم پدر ایشان چه  دارایی و سرمایه خاصی داشته که این مسجد هم شامل آن باشد آیا مشمول ماترک میباشد یا خیر  ایشان مسجد  را خود ساخته اند اگر اینگونه بوده  با پول وجوهات شرعی و خیرات مردمی بوده است یا شخصی که توانسته اند سند اعیانی را به نام خود کنند  علت واقعی انتقال سند مسجد به نام ایشان چه بوده است

۴-حتی اگر فرض کنیم آقای دستغیب  با ارث پدری یا وجوه ناشی از کد یمین و عرق جبین این مسجد را ساخته باشند آیا معمول و مرسوم بلکه مشروع و مجاز است که جهت ساختمان مسجد سند شخصی و خصوصی بگیرند کدام خیر و واقف در تاریخ سراغ داریم که مسجدی را ساخته باشد و سپس بگوید ساختمان مسجد ملک شخصی من است و به فرزندان من و نسل من به ارث میرسد
مگر بعد از وقف رابطه مالکانه واقف و موقوفه قطع نمیشود به نحوی که رجوع از وقف هم پذیرفته شرع و قانون نیز نیست   اگر کسی مسجدی بسازد و در زمینه موقوفه مسجد ملک شخصی تجاری بنا کند در واقع این اقدام موجب خدشه دار شدن جایگاه عالم دینی و دین  نیست؟  زمین مسجد موقوفه است و هیچ کس مالک آن نیست و نمی تواند در آن ملکی شخصی برای خود بنا کند مگر با اذن اوقاف در قالب عقد اجاره و پرداخت وجوهات و پذیره اوقافی مخصوصا  پذیره اوقافی چهار باب مغازه طلا فروشی در مرکز شهر ! آیا قرارداد اجاره پرداخت وجوهات پذیره و حق موقوفه با مفاصا حساب مالیاتی آن روشن است ؟

۵ - سوالی که مطرح است آن است که چرا و  بر چه اساس به استناد  اسناد موجود آقای دستغیب در سال ۹۷ اقدام به گرفتن سند شخصی برای مسجد و مغازه های آن کرده‌اند چرا پس از این همه سال ایشان به این فکر افتاده اند؟!


 اگر واقعاً ساختمان مسجد متعلق به ایشان بوده و با پول شخصی ساخته شده است چرا همان موقع اقدام به دریافت سند نکرده‌اند چرا اکنون که به عنوان تولیت شاهچراغ منصوب شده اند به این فکر افتاده اند؟!

۶- مسئله دیگر این است که چطور  اداره اوقاف در این خصوص اقدامی ننموده و آیا  موافقتی داشته  است که برای ساختمان مسجد و مغازه های آن سند شخصی صادر شود در حالی که سندی مبنی بر صدور حکم تولیت از اداره تحقیق اوقاف به عنوان مرجع اولیه صالح صدور حکم تولیت صادر نشده و اصل واجد شرایط بودن تولیت آقای دستغیب در هاله ای از  ابهام و سوال است چه رسد به مالکیت نسبت به ساختمان مسجد و مغازه های آن آیا چون ایشان صاحب نفوذ و از خاندان دستغیب هستند چنین حقی دارند یا بقیه هم می توانند برای مسجد سند شخصی بگیرند؟  البته متاسفانه در مورد موقوفات و عملکرد سازمان اوقاف سوالات و ابهامات بسیار زیادی وجود دارد که مهمترین آن این است که در آمد این همه ملک ، زمین ، مغازه  و پاساژ وقفی با وجود این همه فقر و مشکلات اجتماعی و حتی نیاز عامه مردم دانش آموزان دانشجویان طلاب و روحانیون عادی در کجا هزینه می شود؟

۷ - سوال و ابهام دیگر اینکه چگونه سازمان ثبت اسناد برای آقای دستغیب سند شخصی صادر کرده‌اند در حالی که بر اساس قانون باید سند در موقعیتی صادر شود که شخص تصرفات مالکانه داشته باشد مثلاً شخصی سالها در یک خانه زندگی کرده است ولی سند رسمی ندارد و تمام اهل محل شاهدند که او مالک این خانه بوده است در این صورت می تواند اقدام به دریافت سند کند اما اگر یک روحانی چندین سال در یک مسجد نماز خوانده است آیا مسجد ملک او بوده است و تصرفات مالکانه داشته است که اکنون  بخواهد برای مسجد و مغازه های آن سند بگیرد؟ نکند خدای ناکرده  چون آقای دستغیب تولیت شاهچراغ ، عضو خبرگان و از خاندان شهیر شیراز  مشمول قوانین خاص استثنایی باشند که ما از آن بی خبریم  ؟


این نکته را متذکر می شویم که هدف ما از ارائه این سوالات و طرح این سوالات و انتقادات واقعاً خیرخواهی برای اسلام ، مردم و  روحانیت معظم از هر گونه برچسب من غیر حق و شفافیت و اعتماد  مردم به علما و صاحب منصبان است و ما معتقدیم که مطالبه گری، شفافیت  و امر به معروف و نهی از منکر صاحب‌منصبان بزرگترین عامل امیدواری مردم و ناامیدی دشمنان اسلام دشمنان مردم و روحانیت است و پاسخگویی صاحب منصبان در هر جایگاه و لباس و موقعیتی که باشند یک وظیفه و تکلیف قانونی و شرعی و عرفی است و هیچ کس از پاسخ گویی معاف و مستثنی نیست.


خداوند به همه ما توفیق خدمت صادقانه و بی شائبه به مردم و اسلام عزیز عنایت فرماید.

و در پایان از آن جهت که شخصیت ذی نفع در این جریان نفر اول خبرگان رهبری وهمچنین کسی است  که به عنوان حاکم شهر شناخته می شود از علمای انقلابی استان آیات عظام دژکام، موحد، ملک حسینی، کلانتری، حائری، حدائق، بینازاده و همچنین از برادر انقلابی حجت الاسلام انجوی نژاد مجدانه و متواضعانه در خواست دارم نسبت به این مسئله حساسیت نشان داده و خواستار شفاف سازی و روشنگری باشند.

اسناد موارد مطرح شده:


نامه ای که وضوح کامل ندارد اما به دستخط علی اصغر دستغیب نوشته شده وخواستار پیگیر بودن موضوع را می کند این سند نشان می دهد که ایشان ولو که تولیت را دارند به دنبال صدور سند مسجد هستند









تملک شائبه دار تولیت شاهچراغ بر یک مسجد و چند باب مغازه طلا فروشی!

سید علی اصغر دستغیب

اسناد وشواهد موجود آقای سید علی اصغر دستغیب برای مسجد الرضا


 
2015 © تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به مهدی رنجبران می باشد.